“Meegeschreven aan eigen functieomschrijving”

In september 2019 nam Mario de rol van verantwoordelijke van de technische dienst op zich. De jaren voordien maakte hij planningen op voor de techniekers en bemande hij mee onze helpdesk.

“Eigenlijk rolde ik vanzelf in deze functie. Ik heb zowel ervaring opgedaan in het aansturen van medewerkers als in het oplossen van problemen bij de klant. Nu combineer ik beide zaken, al komt er wel een pak meer bij kijken. Niet dat ik niet gewaarschuwd was, want ik heb indertijd mijn eigen functieomschrijving zelf mee helpen opstellen. Goed voor een takenpakket van tien pagina’s.”

“Alles is bespreekbaar”

“Maar dat vind ik net leuk hier. Het feit dat je de vrijheid krijgt om mee de dingen in handen te nemen. Dat gevoel kreeg ik ook al tijdens mijn sollicitatie. Alles is bespreekbaar, iedereen is aanspreekbaar.”

“Of het voor mij ook even wennen was om te beginnen werken in een andere provincie? Nee nee, het is niet de eerste keer dat ik bij een Limburgse werkgever zit (lacht).”

“Actief achter het probleem aangaan”

Voor de meeste zaken hebben we algemene procedures die we bij veel klanten kunnen toepassen. Die help ik zelf mee uitschrijven. Klanten appreciëren het echt dat ze meteen op een vast scenario kunnen terugvallen in geval van problemen.”

“Daarnaast kunnen er ook heel specifieke problemen opduiken. Wat ik persoonlijk het meest uitdagend vind? Als het gaat om beveiligingsissues, zoals phishing mails of virussen. Onlangs kregen we een opdracht binnen van iemand die geen mails meer kon openen of versturen.”

“Toen werd plots gevraagd om zijn paswoord opnieuw in te geven. Een veelgebruikte truc door hackers om belangrijke logingegevens te stelen. We konden de bedrieger uiteindelijk opsporen, de bron bevond zich in Los Angeles. We maakten van de gelegenheid meteen ook gebruik om de beveiliging van de klant te overlopen.

“Mij kunnen ze niets wijsmaken”

Waar ziet Mario zich de komende tijd nog in groeien in zijn functie? “Zelf zou ik graag nog wat meer over leiderschap bijleren. Mensen aansturen anno 2019 gebeurt niet meer door alleen te commanderen, maar door begrijpend mee te denken. Ik heb gelukkig al veel technische bagage, dus ze kunnen mij dus niet zomaar iets wijsmaken (lacht).”

“Het werk even leren vergeten”

Een leider neemt initiatief en daar is Mario duidelijk mee bezig. Ook wanneer er niet volop gewerkt wordt. “Af en toe moet je het werk helemaal kunnen vergeten. Daarom heb ik vorig jaar in de zomer Kubb geïntroduceerd onder de collega’s. Dat hebben we bijna de hele zomer lang gespeeld op het grasveld achter onze kantoren. Tijdens de jaarlijkse familiebarbecue hebben we zelfs een Kubb-toernooi georganiseerd. Dat was echt top.”

“En ook afgelopen winter heb ik een nieuwe activiteit opgestart: kaarten! Terug naar de traditie, maar het sloeg meteen aan.”

Backspace

Tijdens de werkuren kennen we hem door en door. Maar wie is de Mario Derese buiten de digitale wereld?

Wat zijn jouw beste specs?

“Ik ben een heel punctueel persoon. Doordat ik van nature stipt en correct ben, hoop ik over te komen als een betrouwbaar iemand.”

Waar laat je graag de bits en bytes even voor achter?

“Ik ben momenteel bestuurslid bij de lokale provinciale voetbalclub. Die probeer ik op een goede manier mee te runnen. Daarnaast ga ik graag badmintonnen of fietsen met vrienden.”

Hoe zorg je ervoor dat jouw systeem niet crasht?

“Ik probeer elke zondag de kalmte op te zoeken door een paar uren met mijn twee honden eropuit te trekken. De natuur in. Of door me uit te sloven in de tuin. Werken met planten brengt me echt tot rust.”