12.06.20

“Mijn beste eigenschap als IT’er? Mijn koppigheid”

“Als End Point Support beman ik mee de helpdesk, de allereerste lijn met de klant. Daarnaast werk ik automatische scripts uit om de digitale processen bij onze klanten sneller en efficiënter te doen verlopen.”

Hij is de benjamin bij ITC, maar luistert naar de naam Dario. Met zijn 24 jaar is hij de jongste persoon op de werkvloer, maar dat maakt hij ruimschoots goed met zijn gedrevenheid op de helpdesk. “Al kan je het ook koppigheid noemen (lacht). Als ik een probleem niet zelf opgelost krijg, kan ik dat maar moeilijk loslaten. Dus doe ik er alles aan om de oorzaak te achterhalen voor de volgende keer.”

“Wauw, waar kom ik hier terecht?”

Nadat hij afstudeerde in de richting Netwerkbeheer trok Dario meteen de jobmarkt op. “Mijn eerste job was omwille van economische omstandigheden van korte duur. Maar dankzij een leuke aanbeveling van een ex-collega op LinkedIn kwamen ze mij bij ITC vrij snel op het spoor.”

“Ik mocht hier beginnen als jobstudent en herinner me nog dat ik onder de indruk was toen ik hier aankwam. Ik stapte van een redelijke corporate omgeving een huiselijke sfeer binnen en vond dat echt geweldig. Na vijf maanden ondertekende ik al mijn vast contract.”

“Snel mijn plaats gevonden dankzij collega’s”

Dario is nu bijna een jaar aan het werk bij ITC, maar zijn takenpakket is intussen al stevig uitgebreid. “Als End Point Support beman ik mee de helpdesk, de allereerste lijn met de klant. Daarnaast werk ik automatische scripts uit om de digitale processen bij onze klanten sneller en efficiënter te doen verlopen.”

“Ik voel me heel goed in die rol. Er zit ook enorm veel variatie in mijn takenpakket. Elke dag van de week staat er wel iets anders op het programma. De ene dag is dat bijvoorbeeld een simpel mailprogramma helpen opzetten, de andere dag een hackingprobleem oplossen. In het begin was ik nog wat onwennig op de helpdesk, maar dankzij de hulp van onder meer collega Mario heb ik snel stappen vooruitgezet.”

“Kan me soms slecht voelen als ik iets doorgeef”

Op een jaar tijd kwam het eropaan om snel bij te leren. “Dat is voor mij nooit een probleem geweest. Ik geef sowieso niet graag een probleem door. Alleen als het echt te complex wordt, schakel ik de techniekers, de tweedelijnshulp, in. Op dat vlak kan ik echt koppig zijn. Als ik een issue moet doorspelen, dan voelt dat soms aan alsof ik gefaald heb. Maar da’s ook wel een positieve eigenschap in dit vak, denk ik. Alleen zo geraak je snel vooruit.”

“Ik mocht hier beginnen als jobstudent en herinner me nog dat ik onder de indruk was toen ik hier aankwam. Ik stapte van een redelijke corporate omgeving een huiselijke sfeer binnen en vond dat echt geweldig."

“Heb al meerdere computers doen crashen”

“Die drive om oplossingen te blijven vinden, zit al sinds mijn kindertijd in mij. Toen ik zes jaar was, zag ik mijn vader onze nieuwe pc installeren. Windows XP, ik herinner het mij nog goed. Toen duurde dat precies uren en uren, maar iets greep mij aan en heeft me nooit meer losgelaten. Sindsdien ben ik meer en meer zelf aan pc’s beginnen te sleutelen. Twee ervan zijn zelfs gecrasht. Ik kan iedereen geruststellen dat dat vandaag niet meer gebeurt (lacht).”

Backspace

Sterk gefocust tijdens de uren, maar waar is Dario mee bezig eens de pc-schermen op zwart gaan?

Wat is je favoriete niet-werkgerelateerd moment met je collega’s?

“Tijdens de coronaperiode is eens zo duidelijk geworden dat ik veel momenten mis met de collega’s. Maar toch vooral het hartenjagen tijdens de middagpauze. Een uurtje achter de kaarten, meer heb ik niet nodig om er even uit te geraken.”

Heb je nog andere passies buiten de werkuren?

“Ik speel verschillende kaartspelen op competitieniveau. Niet de klassieke kaartspelletjes, maar echte spelen met fictieve verhalen en personages. Ook dat moet nu even wijken. In de plaats sleutel ik nog wat aan oude pc-hardware of speel ik games met vrienden. World of Warcraft, Counterstrike, Minecraft, vooral de strategische spellen.”