“Begonnen met huis-aan-huisbezoeken”

Na zijn studies in de handelswetenschappen startte Steven Jansen zijn professionele carrière met een kort avontuur in de jobsector. “Ik mocht beginnen bij een selectiebureau in Brussel, waar ik instond voor de rekrutering van finance- en accountancyprofielen.”

“Toen mijn vader – die op dat moment aannemer was – merkte dat ik mij volledig op mijn job smeet, vroeg hij of ik er iets voor voelde om één van zijn projecten voor hem te verkopen. Toen heb ik beslist om van vastgoed mijn specialiteit te maken. Ik schoolde me enkele jaren bij via avond- en weekendopleidingen.”

Ik stuurde prospectiebrieven rond en ging aanbellen aan huis met de vraag of de bewoners geïnteresseerd waren om hun woning te verkopen. Ook de wereld van de projectontwikkeling leerde ik al doende kennen, bij het voormalige ruwbouwaannemingsbedrijfje van mijn vader.”

Toen mijn vader zijn aannemersbedrijf verkocht, heb ik de twee nog lopende werven overgenomen. Ik volgde de werven op met de aannemer, zorgde voor de juridische en financiële dossiers, verkocht de appartementen en ontfermde me over de opleveringen en de nazorg met de klanten. Het was een leerrijke periode. Mijn leven als ondernemer is daar helemaal beginnen open te bloeien.”

“Kwestie van de juiste mensen bij elkaar te zetten”

“Hoe meer we groeiden, hoe meer ik de nood voelde om beide activiteiten van elkaar los te trekken en onder twee aparte namen verder te gaan. Logisch, want de projectontwikkeling en de makelarij zijn twee totaal verschillende werelden. Waar een woning verkopen gemiddeld 3 tot 6 maanden duurt, is dat voor een ontwikkelingsproject 5 tot soms wel 15 jaar.”

“Los daarvan is de organisatie voor en achter de schermen heel verschillend. Doordat de vastgoedwereld enorm complex en specialistisch is geworden, is het bovendien belangrijk om het juiste team van mensen rondom je te verzamelen. We hebben met Jansen Real Estate en VIVO² Development een sterke equipe uitgebouwd die gespecialiseerd is in de verschillende domeinen van het vastgoed. In totaal werken we vandaag met zo’n 20 mensen met diverse expertises: makelaars, juristen, bouwkundigen…”

“Ondernemen is vooral oplossingen zoeken”

“Bovendien is het aan ons om vooruit te blijven denken. Het duurzame bouwverhaal en de uitdagingen in de renovatiemarkt zetten ons voortdurend op scherp. Eigenlijk is het heel vergelijkbaar met het ondernemerschap zelf: elke dag opnieuw is het een kwestie van problemen oplossen en nieuwe opportuniteiten vinden.”

“Als zaakvoerder probeer ik altijd het speerpunt, de trekker van het bedrijf te zijn. Maar de komende jaren wil ik ook steeds meer nieuwe mensen begeleiden, kennis overbrengen op de jongere generaties, ervaringen delen…”

“Mijn kinderen zijn mijn ontspanning”

Bestaat er voor een ondernemer zoiets als na de werkuren? “In de beginjaren wilde ik me logischerwijs extra bewijzen. Mee de strategieën uitzetten, ook de moeilijke hordes voor je rekening nemen. Alleen, het neemt zoveel van je tijd in.”

“Met de jaren – en de bijhorende ervaring – ben ik me wel veel bewuster geworden van mijn vrije tijd. Vandaag zorgen mijn zoontje van 4 en dochtertje van 1 voor de nodige afleiding na de inspanningen overdag. Thuiskomen is voor mij het hoofd leegmaken en met mijn gezin bezig zijn. Vroeger moest ik daarvoor de loopschoenen aantrekken of de fiets van stal halen. Ook al blijft het een uitdaging om de lijnen ’s avonds helemaal dicht te gooien (lacht).”

3 vragen, 3x digitaal

Voor Jansen Real Estate en Vivo2 Development staan we bij ITC Belgium in voor het beheer van hun hardware, software(licenties) en serverfaciliteiten.

Hoe hebben jullie ITC leren kennen?

“Via het bedrijf van mijn vrouw. Zij werkten al met jullie samen. We schakelden jullie in bij de verhuis naar onze nieuwe kantoren. Jullie zorgden voor de volledige omschakeling: een nieuwe server, een volledig nieuwe IT-omgeving en databeheer… zonder dat we het werk ook maar een uur hoefden stil te leggen.”

Waarom kozen jullie voor ITC?

“Jullie konden uitstekende referenties neerleggen, maar ook het lokale karakter speelde een grote rol. Het feit dat er altijd hulp in de buurt is, brengt veel rust.”

Wat is voor jullie het belangrijkste aspect binnen een ICT-samenwerking?

“Dat we over een flexibele partner beschikken. We hebben collega’s op kantoor die dagelijks met zware tekenprogramma’s aan de slag gaan, maar ook makelaars die voortdurend op de baan zijn en dankzij mobiele oplossingen hun werk eender waar moeten kunnen uitvoeren. Bovendien moeten zij ook overal vlot toegang hebben tot hun verkoopsoftware. En onze receptioniste kan terugvallen op een modern uitgeruste telefooncentrale, die ze zowel vanop kantoor als thuis eenvoudig kan beheren.”

Ben je zelf ook op zoek naar een flexibele ICT-partner?

Bij ITC maken we er een erezaak van om ondernemers en familiebedrijven iedere dag boven zichzelf te laten uitstijgen. De ICT-omgeving speelt daar uiteraard een enorm belangrijke rol in. We willen dan ook graag onze ervaring uit samenwerkingen met tal van andere (Limburgse) kmo’s met je delen om ook jouw ICT-verhaal helemaal op punt te zetten.

Meer weten over ITC? Neem contact met ons op. Of ontdek hoe jouw collega-ondernemers hun samenwerking met ons ingevuld zien.