• ITC Belgium

“Ik heb de IT-boom vanop de eerste rij meegemaakt”


"Een duidelijke communicatie en solide aanpak zijn heel belangrijk. Daar geniet ik van. Ik leef voor mijn klanten.”

De Commodore 64. Voor velen een brok nostalgie uit de eighties. Voor collega Frank Vanrusselt betekende deze klassieker de start van zijn IT-carrière. Vandaag staat hij in voor de End User Support bij ITC en vormt hij de rechtstreekse link met onze klanten en leveranciers.


Eerste aanspreekpunt van de klant


Als End User Support-medewerker is Frank dagelijks op pad om klanten op weg te zetten of om eventuele technische problemen op te lossen. “Print- en scannerproblemen, mailing issues, updates uitvoeren, dagdagelijkse pc-problemen oplossen… Zowel bij eenmanszaken als grote kmo’s sta ik in voor het efficiënte beheer van hun IT-oplossingen.”


“Ik werk voornamelijk extern. Eens ik mijn opdracht ontvang via de supportdienst, vertrek ik zo snel mogelijk richting de klant. Het is mijn taak om er de productiviteit weer zo snel mogelijk op volle snelheid te krijgen.”


Doorgeefluik en communicator


“Het grootste pluspunt aan mijn job? Ongetwijfeld het contact met de eindklant. Ik vorm de tussenschakel tussen de binnendienst en de klant of leverancier. Een duidelijke communicatie en solide aanpak zijn dus heel belangrijk. Maar daar geniet ik van. Ik leef voor mijn klanten.”


“De andere kant van de medaille is dat ik vooral actief ben buiten de kantoormuren. Het meeste contact met mijn collega’s verloopt dus telefonisch. Als ik toch even binnenspring om materialen op te pikken, dan roept er wel eens iemand Ah, gij werkt hier ook nog, ja? Maar ik haal mijn schade wel in tijdens de teamactiviteiten (lacht).”


"Nieuwe klanten moeten zich op hun gemak bij je voelen, bestaande klanten moeten zich goed blijven voelen."

Niet de eerste ontmoeting


“Ik werk nu bijna negen jaar voor dit bedrijf, maar eigenlijk gaat onze geschiedenis veel verder terug. Toen er van ITC nog geen sprake was, werkte ik namelijk al intensief met Mark Ponet samen bij Veldeman Kantooruitrusting. Zijn dochter Inneke, toen nog een klein meisje, is vandaag mijn leidinggevende. Voor mij voelde het, na een aantal omzwervingen, dus meteen als thuiskomen toen ik aan de slag mocht gaan bij ITC.”


Met dank aan de Commodore


Nochtans heeft Frank niet altijd in de IT gezeten. “Ik ben elektrotechnieker van opleiding en voerde vooral herstellingen aan allerhande elektronica uit. Eind jaren 80 kwamen daar personal computers bij, zoals de toen populaire Commodore 64. Langzaamaan raakte ik meer en meer geprikkeld door deze technologie en besloot ik om een IT-opleiding te volgen in avondonderwijs.”


“Een verstandige zet op dat moment, want de hele wereld leerde de pc kennen. Niet veel later begon ook het internet te boomen. Mijn elektronicakennis heeft me enorm geholpen om die hele IT-evolutie beter te begrijpen.”


Backspace


Even een stapje achteruit zetten om het grotere plaatje te zien. Wij leggen Frank drie vragen voor over zijn passies, zowel in het digitale als in het analoge leven.


Welke persoonlijke eigenschappen helpen jou het best in je job?


“Humor, snel aanpassen aan veranderende situaties. Maar mensenkennis staat met stip op één. Nieuwe klanten moeten zich op hun gemak bij je voelen, bestaande klanten moeten zich goed blijven voelen. Voor mij is iedereen gelijk, van ploegbaas tot manager, van productiebedrijf tot advocatenkantoor. Iedereen krijgt dezelfde service.”


Jij hebt de opkomst van de informatica van dichtbij meegemaakt. Welke veranderingen hebben het meest indruk op je gemaakt?


“De razendsnelle evolutie van de smartphones en het mailverkeer, de snelheid van het internet. Ik kom uit een tijdperk waarin servergegevens nog op cassette werden opgenomen en fysiek mee naar huis gingen in de aktetas. En wie herinnert zich die vervelende inbelmodem nog (lacht)?”


Waar beleef je buiten je werkuren het meest plezier aan?


“Overdag zit ik tussen techniek, ‘s avonds trek ik het liefst de natuur in. Mountainbiken, joggen, een lange wandeling maken met de honden… Na de werkdag blijft de pc gewoon uit.”

0 keer bekeken

ITC BELGIUM

RECHTERSTRAAT 114
3511 KURINGEN (HASSELT)

+32 11 28 63 20

INFO@ITC.BE

BE0871.668.922