• ITC Belgium

Karlien De Turck (Kaasbrik): “Leer je buren kennen, ook op het bedrijventerrein”


"Er staat heel veel kennis en kunde op de werkvloer, alleen beseffen velen niet hoeveel ze weten en wat ze kunnen bijbrengen."

Niet dat we cheesy willen klinken, maar wij voelen oprecht een klik met onze kmo-klanten. Omdat ze net als ons voortbouwen op waarden als familie en sterk ondernemerschap. Dat is zeker het geval voor Kaasbrik, al meer dan tien jaar trouwe klant. We hebben het met CEO Karlien De Turck over haar visie op ondernemerschap en de ideale wisselwerking tussen mens en machine op de werkvloer.


“Ik zocht en kreeg actie”


Karlien De Turck is intussen net begonnen aan haar derde jaar als CEO bij Kaasbrik. Ze loste daarmee haar vader af die in 2004 het – toen nog kleine – bedrijf overkocht van de toenmalige eigenaar. Vandaag is Kaasbrik een internationale speler in het raspen en verpakken van kaas voor horeca, groothandel en industriëlen, met een dertigtal werknemers.


“Pas twee jaar na de overname ben ik in het bedrijf gestapt. Voordien heb ik een tijdje bij de Kamer van Koophandel en voor het Europees parlement gewerkt. Enorm interessant, maar al snel stelde ik me de vraag of de publieke sector helemaal mijn ding was. In het parlement was ik vooral bezig met zaken waar vaak pas jaren later iets concreet uit voortkomt.”


“Dus besloot ik de privésector in te trekken, naar het bedrijf van mijn vader. Op zoek naar actie… en die kreeg ik ook meteen (lacht). Als er iets is dat de voedingssector helemaal typeert, is het de snelheid van beslissen. We werken met voeding met een korte vervaldatum. Bovendien zit er veel rek op de vraag. Tijdens een topzomer bakt een pizzabakker aan de kust dagelijks misschien zo’n 200 pizza’s met mozzarella. Maar is het een kwakkeldag, dan stokt plots de vraag.”


“De juiste genen meegekregen”


“Met andere woorden, we moeten superflexibel zijn. Dat betekent ook dat de beslissingslijnen heel kort zijn. Je moet er echt mee om kunnen. Als ik een sollicitant overweeg die niet uit de voedingssector komt, dan moet die in staat zijn om die klik te maken.”


“Op dat vlak heb ik zelf wel de juiste genen meegekregen, denk ik (lacht). Maar het bedrijf volledig leren kennen, gebeurde al doende. Verkoop, aankoop, kwaliteit, productie… ik heb het allemaal gedaan.”



"Als er iets is dat de voedingssector helemaal typeert, is het de snelheid van beslissen. En daar moet je als werknemer echt mee om kunnen"

“Het verschil met vroeger? Meer met de mensen bezig zijn”


Vandaag staat Karlien De Turck als tweede generatie aan het hoofd van Kaasbrik. Hoe sterk is de manier van ondernemen veranderd de afgelopen tien à vijftien jaar?


“De focus ligt – nog veel meer dan vroeger – op de mensen. Er staat heel veel kennis en kunde op de werkvloer, alleen beseffen velen niet hoeveel ze weten en wat ze kunnen bijbrengen. Als leidinggevende is het eens zo belangrijk geworden om iedereen mee te krijgen in het verhaal van je bedrijf. Als ik zie hoe iedereen tijdens de coronacrisis zijn rug heeft gerecht en er vol voor is gegaan, dat is voor mij een bevestiging dat we goed bezig zijn op dat vlak.”


“Hou ook contact buiten je sector”


“En zeker niet vergeten: een sterk netwerk is belangrijker dan ooit. Om creatief te blijven, loont het zeker de moeite om eens verder dan je eigen professionele kringen te kijken. Leer je buren kennen, ook op het bedrijventerrein. Ooit kunnen ze misschien jouw hulp gebruiken en vice versa.”


3 vragen, 3 keer digitaal


Wat waarderen jullie het meest aan een sterke IT-partner?


“Een heel nauw en persoonlijk contact. Geen joekel van een IT-bedrijf dat iedere keer een nieuwe medewerker langs stuurt. Kortom, één iemand die onze IT-infrastructuur ter harte neemt en door en door kent.”


Wat zijn jullie volgende IT-prioriteiten?


“Enerzijds onze desktop-pc’s aan de productielijnen vervangen door industriële touchscreens. Daarnaast willen we zo papierloos mogelijk werken, zeker in de productieomgeving. Er wordt daar nu nog veel ingevuld op papier, zoals goedkeur- en afkeurwaardes. Door dat te digitaliseren, vermindert ook de kans op een foute menselijke interpretatie. En tot slot willen we onze ERP-omgeving voor een stuk automatiseren, zodat we bijvoorbeeld klantvragen en orders nog efficiënter kunnen verwerken.


Ben je een online of offline persoon?


“Ik ben zelf geen fervente Facebooker of Instagrammer, zeker niet in de privésfeer. Maar ik merk wel dat je er als bedrijf goed aan doet om ermee bezig te zijn. Het is belangrijk om je klanten, prospecten en leveranciers te laten meesurfen op de dynamiek van het bedrijf en daarvoor is social media ideaal. Of ook naar onze eigen mensen toe: wanneer we nog eens een pizzabakker of foodtruck kunnen laten komen, dan zal ik dat zeker online posten.”


Ondernemer met grote amb-IT-ies?


Wij maken graag kennis om te bekijken wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen. Of je nu starter of volgroeide kmo bent, al dan niet met familiale roots. Wij kunnen zeker een rol van betekenis voor je spelen. Lees hier hoe collega’s de samenwerking met ITC Belgium ervaren of contacteer ons voor een afspraak of meer info.


404 keer bekeken0 reacties