• ITC Belgium

Pascal Wintmolders: “Ik had veel sneller in mezelf moeten investeren”


Vlnr: tweede generatie Etienne, derde generatie Pascal en vierde generatie Cédric

Als familiebedrijf voelen we ons bij ITC Belgium op ons best dichtbij ambitieuze kmo’s en andere familiale ondernemingen. Daarom stellen we nu en dan een collega-ondernemer aan je voor. In deze blog geven we het woord aan Pascal Wintmolders, zaakvoerder van het gelijknamige Landbouwmachines Wintmolders in Sint-Truiden. Met drie van de vier oorspronkelijke generaties vandaag nog actief binnen het bedrijf, een familiezaak pur sang.


“Mijn vader sleutelt nog volop mee”


Volgend jaar viert Landbouwmachines Wintmolders zijn 75e verjaardag als leverancier en onderhoudsbedrijf voor landbouwmachines en -werktuigen. Een jubileum dat Pascal straks volop viert met zijn 8 collega’s. Twee van die collega’s zijn Pascals vader en zoon.


"Mijn vader Etienne nam midden jaren 70 het bedrijf over van mijn grootvader en oprichter Benoit Wintmolders. Vandaag sleutelt hij nog steeds enthousiast mee in de garage. Mijn zoon Cédric is verantwoordelijk voor de aankoop van onderdelen en voor het magazijnbeheer. Hij is ook onze specialist op vlak van GPS-systemen voor tractoren en landbouwmachines.”


Sinds twee jaar doet Pascal ook beroep op de zakelijke expertise van zijn partner Bea Princen. “Ze heeft extra structuur in de organisatie gebracht en dat was toch wel nodig. Het online verhaal is ook niet meer weg te denken binnen onze business en dus moesten we onze aanpak naar klanten en partners toe volledig herbekijken. Samen hebben we een marketingtraject opgezet, een nieuwe website laten ontwerpen en bouwden we ons personeel verder uit in de breedte.”


“Op tijd afstand nemen”


“Bea heeft me doen inzien dat om vooruit te gaan, je ook af en toe een stap naar achteren moet zetten. Ik ben van nature een positieve ondernemer, iemand die doordachte risico’s durft nemen, zijn werknemers graag betrekt en van innovatie houdt. Maar tegelijkertijd wil ik ook altijd overal een hand in hebben. Het gevaar is dan dat je dingen op andere plaatsen mist.”


"Vandaag probeer ik haar advies zo goed mogelijk op te volgen. Waar ik vroeger zowat overal te hulp schoot, focus ik me nu vooral op de verkoop en alles waar mechanische kennis bij komt kijken. Bea gaat over de administratie, het personeel, de boekhouding, enzovoort. Daarnaast hebben we een werkplaatsleider aangeworven die vandaag mijn rechterhand vormt op de werkvloer.”


“Bovendien sta ik veel meer open voor opleidingen, bijvoorbeeld rond coaching. Samen bekijken we ook jaarlijks onze plannen voor de komende vijf jaar. Al die inspanningen renderen enorm. Achteraf gezien had ik veel sneller in mezelf moeten investeren.”


“Nooit een smeervinger te zien”


“Over 75 jaar hebben we in de wijde regio een mooie naam opgebouwd. Wat typerend voor onze onderneming is? Dat geen enkele tractor of machine vuil en vies naar buiten gaat. Bij ons zal je geen enkele smeervinger op de carrosserie aantreffen en dat weten onze klanten.”


“Maar een goede naam betekent niet dat we kunnen blijven stilzitten. Met de sterke opmars van online aankopen en van de technologie binnen de landbouwsector in het achterhoofd, investeren we vandaag extra in opleidingen voor onze medewerkers en in het aantrekken van nieuwe klanten.”


“Het grootste verschil met pakweg tien jaar geleden? Dat we de vinger vandaag heel goed aan de pols houden. Binnen de sector, maar ook intern. Een sterke binding met klanten en met onze eigen medewerkers is voor ons belangrijker dan ooit.”


3 vragen, 3 keer digitaal


Intussen maken we bij ITC Belgium al meer dan 6 jaar de klik met de familie Wintmolders en hun collega’s. We voorzien hen volledig van computerhardware, printers, server en een telefooncentrale, alsook van Office365, inclusief beveiliging.


Wat was jullie meest ingrijpende ICT-investering de afgelopen jaren?


“Twee maanden geleden hebben we een nieuwe fysieke server op de werkplaats geïnstalleerd, waarvan ITC Belgium de monitoring achter de schermen doet. Ons vorige contract liep af en we zaten helemaal aan onze limiet qua capaciteit na de installatie van ons nieuw ERP-systeem. Sinds de komst van de nieuwe server werken we dubbel zo snel. En ook de nieuwe telefooncentrale mogen we niet vergeten: deze biedt ons veel meer keuze- en uitbreidingsmogelijkheden dan voordien.”


Wat zijn jullie toekomstige prioriteiten?


“In de toekomst willen we ons depannageteam uitbreiden. De modernste landbouwwerktuigen zijn uitgerust met een track&trace-systeem. In het geval van een defect of nakende onderhoudsbeurt kunnen we de signalen vanop afstand oppikken en onze mensen eropuit sturen of hulp vanop afstand aanbieden. Dan gaan we nood hebben aan mobiele oplossingen, in de vorm van tablets, apps en dergelijke. Dat zou de volgende grote stap kunnen zijn voor ons bedrijf.


Landbouw en social media: twee aparte werelden of toch niet?


“Absoluut niet. Het landbouwerspubliek is massaal aanwezig op social media. Het is een divers publiek met heel uiteenlopende leeftijden. Zowel jonge als oudere landbouwers, tuinaanleggers, fruittelers, industriëlen, noem maar op… maken hier deel van uit. We proberen hen dan ook zo goed mogelijk te bereiken via Facebook en Instagram. Onder meer door in te spelen op seizoensgebonden content, maar we proberen hen ook rechtstreeks te bereiken via campagnes. En het doet zijn werk: waar we vroeger vooral klanten rond Sint-Truiden ontvingen, krijgen we nu ook steeds meer volk uit gans de provincie en zelfs daarbuiten over de vloer.”


Familiebedrijf op zoek naar de juiste ICT-klik?


Van ICT naar ITC, het lijkt een kleine stap. Toch denk je best heel goed na over de keuze van je (nieuwe) ICT-partner. Als familiebedrijf met meer dan 15 jaar vol samenwerkingen met kmo’s en andere familiale bedrijven, kunnen we jouw noden en verwachtingen enorm goed inschatten.


Wens je alvast kennis te maken met ons? Wij nodigen je graag uit voor een vrijblijvend verkenningsgesprek. Mail ons op info@itc.be of bel naar het nummer 011 28 63 20.

312 keer bekeken0 reacties