26.01.23

Hoe printen we in de toekomst?

In een wereld waar digitalisering en duurzaamheid stilaan zijn doorgedrongen tot de kern van menig Vlaams KMO, lijken printers en papier verleden tijd. Terwijl vinden we in vrijwel ieder bureau of kantoor alsnog een printer of twee. De optie om een fysieke kopie af te drukken moet er zijn. Zal deze trend zich enkel nog verderzetten in de toekomst? Is er nog perspectief voor printers? Wordt ieder A4 vervangen door een scherm met klavier? We vroegen het aan Frank Deneweth, CEO van Brother Belux en al ongeveer 35 jaar actief bij Brother.

Cartridges openen van een Brother printer

Van schrijfmachines en microgolfovens naar printers

“Brother is al meer dan 50 jaar actief op de Belgische markt. Vroeger waren we onder andere gekend van de schrijfmachines en microgolfovens, maar dat is nu allemaal verleden tijd.” blikt Frank nostalgisch terug. Vandaag de dag zijn we in België verantwoordelijk voor de distributie en verkoop van hoofdzakelijk kantoormachines. Daarnaast maken ook industriële printers deel uit van ons aanbod. Onze klanten zijn zowel de grotere bedrijven als KMO’s, particulieren en de retail.”

Documenten afdrukken tijdens een meeting

De duurzame visie van Brother

“Milieu en duurzaamheid staan ook bij Brother hoog op de agenda. Ons streefdoel is om zo economisch mogelijk om te springen met de grondstoffen die we vandaag hebben. Dit is een voortdurend proces dat niet van vandaag op morgen voltooid is. We brengen regelmatig nieuwe producten op de markt om dit proces te versnellen, met meer en meer gerecycleerde materialen. Brother heeft twee fabrieken in Europa die inktpatronen en toners volledig strippen en hergebruiken om opnieuw aan te bieden op de markt. Consumenten kunnen toners en cartridges opsturen voor recyclage en voor bedrijven hebben we een gratis inleversysteem op poten gezet.”

“Een andere interessante piste die we bewandelen, is de reparatie van oude toestellen. Zelfs printers van 7 jaar oud kunnen we herstellen in ons eigen atelier in België. We verwittigen klanten met zeer oude toestellen wel dat een herstelling niet altijd economisch interessant is, maar de mogelijkheid bestaat.”

Medewerker staat naast een Brother printer en bekijkt een pas afgedrukt document

‘Think about the environment before printing this E-mail’

“Het milieuvriendelijkste papier, is het papier dat niet geprint wordt, maar in sommige gevallen is het onvermijdelijk om te printen. De wereld verandert en daarbij ook onze gebruiken, waaronder printing. Het aantal documenten dat wordt afgedrukt daalt ieder jaar, maar een complete onthouding is niet voor morgen. In de gezondheids- en de transportsector blijven papieren documenten de norm. Andere sectoren zoals banken en overheden zetten stevast in op digitalisering, maar ook in die sectoren heeft men in het algemeen een contract graag op papier.”

“Bij Brother veranderen we mee en spelen we in op de nieuwe uitdagingen op de markt. Qua technologie staan we vrij sterk in de markt, dankzij een onberispelijke kwaliteit. We investeren minder in snelheid en esthetiek, maar wel in veiligheid en duurzaamheid. Met nieuwe software maken we onze toestellen beter beveiligd tegen cyberaanvallen. Daarnaast hebben onze nieuwe toestellen bijvoorbeeld ook een diepe slaapmodus, waardoor het verbruik in slaapstand amper 1 watt bedraagt.”

Medewerker bedient een Brother printer

Flexibele formules op maat van de klant

“Een printer die fatsoenlijk functioneert is vanzelfsprekend, maar een printer die niet werkt is een regelrechte ramp. Dat zorgt voor een dramatische haat-liefdeverhouding op de werkvloer.” lacht Frank.

“Voor bedrijven zorgt een defecte printer voor veel kopzorgen en bijkomende kosten. Daarom biedt Brother Belux nu ook contractuele printservices aan, oftewel Managed Print Services. Toestellen onder contract communiceren via de cloud om toners te bestellen wanneer nodig. Op termijn zullen we ook huurprogramma’s aanbieden voor bijvoorbeeld tijdelijke kantoren. Dit doen we in samenwerking met IT-partners zoals ITC. Zij zijn tenslotte het eerste aanspreekpunt van onze klanten. Voor ons is die samenwerking heel belangrijk.”