• ITC Belgium

7 IT-problemen waar kmo’s dagelijks mee worstelen

Op onze helpdesk krijgen we iedere dag een 50- à 60-tal oproepen binnen met vragen van onze kmo-klanten. Doet onderstaand lijstje een belletje rinkelen? Omdat geen enkel probleem eenzelfde oorzaak heeft, hier alvast onze warme oproep aan jou: twijfel niet om ons meteen op te bellen.


Dringend probleem? Eén tip: bel ons meteen op.

1. Ik ben mijn wachtwoord kwijt

Een vaak voorkomend issue, meestal na een wat langere verlofperiode. Of na een recente paswoordreset. Kies voor geen te moeilijk te onthouden wachtwoorden, maar gebruik bijvoorbeeld een wachtzin in de plaats. Supereenvoudig te onthouden en bovendien superveilig.

Voel je je toch meer op je gemak met een complex wachtwoord, dan is een paswoordenmanager een secure oplossing. Bovendien verzamel je al je paswoorden op deze manier centraal.

2. Ik heb een vreemde link geopend

Almaar vaker duiken verdachte e-mails in onze mailbox op van een onbekende of op het eerste zicht net betrouwbare afzender. Het gaat niet altijd om potentieel schadelijke mailtjes, maar toch is hier uiterste voorzichtigheid geboden.

Een intelligente spamfilter kan een mogelijke oplossing bieden tegen zowel de minder als de meer gevaarlijke mails, zoals phishingberichten of ransomware.

Kan je voorlopig moeilijk inschatten hoe het gesteld is met de cyberveiligheid op jouw werkvloer? Met een vrijblijvende scan van je mailboxen controleren we hoeveel phishingmails we nog vinden en welke mailboxen het meest gevaar lopen.

Wil je je medewerkers gericht opleiden? Dan sturen we een trainingsmodule uit die op regelmatige tijdstippen een (nep)phishingmailtje stuurt naar iedereen binnen je organisatie en rapporteert wie precies in de val trapt.

3. Medewerker uit dienst: wat moet ik doen?

Een collega die jullie binnenkort verlaat, heeft mogelijk nog toegang tot bedrijfsgerelateerde documenten, misschien zelfs via zijn persoonlijke smartphone. Idealiter maakt hij of zij gebruik van specifieke software waarlangs hij toegang kreeg tot zijn werkdocumenten. In dat geval kunnen we snel, eenvoudig en permanent de toegang ontzeggen vanop afstand. Uiteraard volledig GDPR-proof.

Tip: wij raden aan om bij elke in- en uitdiensttreding samen een overzichtsdocument op te stellen. De templates hiervoor liggen al bij ons klaar. Beschikt de werknemer over een laptop, smartphone…? Waar krijgt hij overal toegang tot? Beheert hij bepaalde social mediakanalen? Hoe vollediger we alles op voorhand in kaart kunnen brengen, hoe secuurder de de-activatie achteraf.



Met een vrijblijvende scan van je bedrijfsmailboxen controleren we hoeveel phishingmails we vinden en welke mailboxen het meest gevaar lopen.

4. Nieuwe collega op komst: wanneer moet ik iets laten weten?

Beter nieuws, jullie verwelkomen binnenkort een nieuwe collega. Proficiat! Ook hier: vergeet geen indiensttredingdocument op te maken om alle toekomstige autorisaties en bezittingen gedetailleerd in kaart te brengen.

Bij ITC kunnen we je nieuwe collega uiteraard snel voorzien van de nodige hard- en software en bijhorende machtigingen. Idealiter gebeurt deze aanvraag wel minstens een week op voorhand, indien de situatie dat toelaat.

5. Externe partij wil op het netwerk: mag ik hen toegang geven?

Een externe partij komt bijvoorbeeld een nieuw alarm- of camerasysteem installeren waarbij ze toegang nodig hebben tot jullie netwerk. Geen enkel probleem, maar we vragen je om veiligheidsredenen wel om ons hier persoonlijk van op de hoogte te brengen. Komt de vraag rechtstreeks van de externe partner, dan nemen we ter verificatie hoe dan ook eerst contact op met de verantwoordelijke binnen jouw bedrijf.

6. Hoe kan ik mijn mails lezen op mijn smartphone?

Een vergeten gebruikersnaam of wachtwoord ontzegt wel eens de toegang tot de mailbox via de smartphone. Maar soms spelen er ook andere factoren mee. Helaas is een oplossing vanop afstand hier iets moeilijker te garanderen en komen we best ter plaatse om het toestel correct voor je in te stellen.



Wil een externe partij gebruik maken van je netwerk? Breng ons dan eventjes vooraf op de hoogte zodat we op elk moment veilige toegang kunnen verschaffen.

7. Ik ontvang geen mails van een specifieke afzender

Mogelijk staat de afzender van het e-mailbericht op een zogenaamde blacklist. Met andere woorden, hij wordt om een of andere reden geblokkeerd door je spamfilter. Afhankelijk van het probleem kunnen we dit mailadres van de zwarte lijst halen of nemen we contact op met de afzender om te bespreken hoe we het issue kunnen oplossen.

Problemen met inloggen, een defecte printer…?

De lijst aan frequente IT-problemen stopt hier uiteraard niet. Het goede nieuws is dat er een ervaren IT-desk 24/7 telefonisch ter beschikking staat met de nodige antwoorden. In geval van twijfel, bel meteen naar het nummer 011 28 63 20, nog steeds de snelste weg richting een (dringende) oplossing.


Wil je voor het eerst informeren naar onze diensten? Bel ons op hetzelfde nummer of mail ons op info@itc.be.

228 keer bekeken

ITC BELGIUM

RECHTERSTRAAT 114
3511 KURINGEN (HASSELT)

Inrit parking (achter het gebouw) via
MUGGENBEEKSTRAAT 11

3511 KURINGEN

+32 11 28 63 20

INFO@ITC.BE

BE0871.668.922

  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook

UW IT-PARTNER BINNEN HANDBEREIK IN VLAANDEREN